“… men vi arbejder jo med mursten, ikke mennesker”, sagde udlejeren, der ikke kunne se skoven for bare træer.
Heldigvis stammer ovenstående citat ikke fra Peter Jakobsen, som står for udlejningen af boligerne tilhørende SØM ejendomme A/S. Ifølge Peter er nøglen til en succesfuld ejendomsadministration i bund og grund, at man har modet til at save den gren over, man selv sidder på. En påstand, der bliver undersøgt her i artiklen. Grundet et presset marked med stor konkurrence er det ikke ligefrem guld, man spinder på at administrere ejendomme.
“… nøglen til en succesfuld ejendomsadministration er i bund og grund, at man har modet til at save den gren over, man selv sidder på”. – Peter Jakobsen
Der er de seneste år blevet skåret enormt meget ned på både service og udvikling inden for den traditionelle ejendomsadministration. Det gør, at en ejendomsadministrator typisk kun møder sine lejere i tre negative scenarier efter indflytning. 1) Når der ikke er blevet betalt husleje, 2) når lejer har bøvl med sit lejemål, eller 3) når lejer ønsker at fraflytte sit lejemål. Jobbet som ejendomsadministrator kræver forsimplet sagt en større kærlighed for tal, jura og orden end for de mennesker, man yder en service for – nemlig lejerne. I udgangspunktet virker dette ikke som opskriften på glade lejere – og dermed ej heller glade ejere. Helt dumt er det dog ikke for en ejendomsadministrator, at lejerne ikke er superglade for deres lejemål. Underligt nok.
Helt dumt er det dog ikke for en ejendomsadministrator, at lejerne ikke er superglade for deres lejemål. Underligt nok”.
Typisk tager en administrator nemlig et honorar på en halv måneds husleje for en genudlejning. Denne forretningsstrategi er hverken til gavn for lejerne, ejerne eller de ansatte i en ejendomsadministration. Det svarer til kun at ville give fodboldholdet en bonus ved uafgjort, men ikke, når holdet vinder 3-0.
“Det svarer til kun at ville give fodboldholdet en bonus ved uafgjort, men ikke, når holdet vinder 3-0”.
Ikke desto mindre er dette normal praksis i branchen – dog ikke i Ejsingholm ejendomsadministration, hvor Peter Jakobsen står for udlejningen. Her tages der nemlig ikke ekstra honorar for genudlejning, for det er, som Peter siger “til gavn for alle, hvis lejerne bliver boende længe. Det kræver lidt ekstra fra vores side, men det betaler sig på den lange bane”.
“Mange af de lejemål, vi lejer ud, er ejendomme, vi delvist selv ejer, og derfor har det været enormt vigtigt at lave en konkurrencedygtig model, som alle får noget ud af – både lejere, ejere og administratorer”, fortæller Peter, der er medejer i Ejsingholm ApS og SØM ejendomme A/S.
Artiklen fortsætter under billedet…
Gå ikke glip af vores næste
investeringsprojekt
“Hvis man har glade lejere, bliver de længere i boligen, hvilket slider mindre på ejendommen. Min erfaring er, at det arbejde, man som administrator lægger i en ekstra service for lejerne, kommer mangfoldigt igen. Lejerne passer bedre på lejemålet, og vi har færre genudlejninger. Samtidig forsøger vi hele tiden at udvikle vores administrationssystem, både for at effektivisere processerne for os selv, men også for at imødekomme lejernes behov. F.eks. oplever jeg tit, at lejerne spørger, om de må lade nogle ting stå tilbage, som de kommende lejere kunne have gavn af. Derfor er vi i gang med at udvikle et add-on til vores system, hvor den udflyttende lejer kan tage billeder af forskelligt inventar, som den kommende lejer kan overtage enten gratis eller for en lille skilling. Det er i bund og grund et vaskeægte SØM-tiltag”.
“Det er i bund og grund et vaskeægte SØM-tiltag”. – Peter Jakobsen
Det er nemlig socialt, da man gør den kommende lejer en tjeneste. Det er økonomisk, da både udflytter og indflytter får mulighed for at vinde på det økonomiske, og det er miljømæssigt værdiskabende, da man undgår at smide møbler ud, der kan genanvendes.
Tilbage til overskriften “… men vi arbejder jo med mursten, ikke mennesker”. Risikoen i en ejendomsinvestering skal måles på risikoen for tomgang (blandt meget andet). Derfor er en ejendomsinvestering en investering i mennesker, og derfor er det væsentligt at stille sig selv og sine samarbejdspartnere det simple spørgsmål: “Hvad arbejder du med – mennesker eller mursten?”. Jeg tror, I vil blive overrasket over de svar, I får.
Opsummering
- Den typiske forretningsmodel med ekstrahonorering for genudlejning er hverken til gavn for lejerne, ejerne eller administrator.
- Ejendomsadministration bør i højere grad være en service for lejerne og ikke blot papirnusseri fra et centralt kontor – det betaler sig både for lejere, ejere og administrator.
- Er din ejendomsinvestering socialt, økonomisk og miljømæssigt værdiskabende? Er din ejendomsinvestering SØM?
– Esben Seier Pedersen, Partner i SØM ejendomme A/S